Hogyan és miért építs erős énmárkát?

Jeff Bezost idézve, „az énmárkánk egyenlő azzal, amit mások mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából”.
És ez így is van, de nem mindegy, hogy mi az, amit rólunk mondanak mások, amire a megoldás a saját énmárkánk tudatos építése. Egy figyelemreméltó, emlékezetes személyes márka kialakítása nem megy egyik napról a másikra, de a befektetett munka többszörösen megtérül, hiszen segítségével könnyebben és gyorsabban sikerre viheted a vállalkozásodat vagy elérheted a karrier céljaidat.
Mi a személyes vagy énmárka?
A személyes márkád az a mód, ahogyan az emberek látnak és emlékeznek rád. Ez az, amiről megismernek téged. Ha van egy erős énmárkád, az segít kiemelkedni és megkülönböztetni téged a versenytársaidtól. Gondolj csak bele, ha például a boltban ugyanazon az áron vehetsz egy ismert márkát, mint egy névtelent, melyiket választod? Ha azonos áron adják a szolgáltatásukat, melyik fodrászhoz fogsz elmenni, akinek „jó neve” van a városban, vagy akit senki sem ismer? Melyik filmet nézed meg előbb, amiben tudod, hogy ismert, jó színészek játszanak vagy azt, amiről még soha semmit nem hallottál?
Vagy gondolj csak Elon Muskra, akinek nagyon erős a személyes márkája. Elon Musk látnokként és feltalálóként ismert. Projektjei – Tesla, SpaceX, Starlink – tükrözik látnoki személyes márkáját, és a Twitteren Elon Musknak közel 100 millió követője van, míg a Teslának csak 16 millió.
Akár a karriedben próbálsz kitűnni, akár a vállalkozásodban szeretnél ismertebbé válni, a személyes márka segíthet ebben. A tudatosan felépített énmárka megmutatja az értékeidet, és kiemeli az erősségeidet. Amikor egy potenciális ügyfél, vásárló vagy munkaadó az interneten rákeres a nevedre, a személyes márkád egy képet ad számára arról, hogy kire számítson, mi az amit képviselsz.
Az énmárka egy kiváló módja annak, hogy kifejezd ki vagy és mi a küldetésed, hosszú távú víziód. Nagyon fontos, hogy az énmárka nem egy ideologizált kép, amilyen lenni szeretnél, vagy amilyennek gondolod, hogy mások látni szeretnének, hanem önmagad hiteles bemutatása. Ha a személyes márkád hitelesen rezonál rád és az értékeidre, akkor olyan embereket vonzol a belső körödbe, akikkel érdemes kapcsolódnod.
Miért érdemes tudatosan építeni az énmárkát?
Napjainkban az internet segítségével pillanatok alatt bárkit leinformálhatunk. Nem mindegy azonban, hogy milyen információkat találnak rólad a vásárlóid, potenciális ügyfeleid vagy munkaadód. A jól felépített személyes márkával könnyebben tudod értékesíteni a termékeidet és szolgáltatásaidat, több követőre tehetsz szert, hiszen növeli a szakértői szerepedet, ezáltal erősíti a hitelességedet a saját iparágadban.
A személyes márkádba fektetett idő és energia többszörösen megtérül, mert az emberek a szaktudásod ismeretében keresni fognak téged. Felkéréseket kaphatsz előadóként való fellépésekre vagy rádiós, televíziós interjúkra. Az emberek jobban felfigyelnek rád és megbíznak benned.
Kövesd az alábbi lépéseket a személyes márkád építéséhez:
1. Kezdd egy történettel.
A történetek mozgatják a világunkat. Érzelmeket ébresztenek, egy másik világba repítik az embereket, és segítenek másoknak, hogy azonosulni tudjanak veled. Hogyan jutottál el oda, ahol ma vagy? Mi a “miérted” a munkád mögött? Mondj el egy olyan történetet, amire az emberek rezonálni fognak.
2. Hozz létre egy márkaígéretet.
A márkaígéret egy olyan kijelentés, amely azt kommunikálja, hogy a követők mit várhatnak tőled, amikor kapcsolatba lépnek a márkáddal vagy a cégeddel. Ez egy szlogenné alakulhat a közösségi médiában. Fogalmazd meg a saját márka ígéretedet, ami hitelesen összekapcsol a tevékenységeddel.
3. Végezz egy kis piackutatást.
Elsőre talán szokatlanul hangzik, de a kutatás elvégzése segít tisztázni, hogy kinek szól a márkád, valamint hogy az iparágadban milyen márkákat követnek. A kutatás, amit csinálsz, életre szóló szuperrajongókat hozhat számodra.
● Kire akarsz hatni? Kit akarsz elérni, hogy megkapja az üzenetedet?
● Az iparágadban mely márkákat követi a közönséged?
● Milyen szavakat vagy kifejezéseket fogsz használni?
● Kérd meg az embereket, hogy soroljanak fel olyan tulajdonságokat rólad, amelyek kiemelkedőek számukra. Lehet, hogy a nyitottságod, a kedvességed, a kreativitásod vagy látásmódod lesz az, amit kiemelnek. Hogyan tudod ezeket előnyösen felhasználni a márkád személyiségében?
4. Építs ki online jelenlétet.
Kezdj hozzá a digitális platformok kiépítéséhez, hogy az emberek minél könnyebben rád találhassanak, és többet megtudhassanak rólad.
5. Fejleszd az önismeretedet és gondolkodj hosszú távon.
A hosszú távú gondolkodás segít kristálytisztán meghatározni, hogy hová szeretnéd eljuttatni a márkádat. Mi a márkád célja? Hogyan segíthet a személyes márkád kiépítése hosszú távon? Milyen módon illeszkedik a céljaidhoz? Ehhez viszont önismeretre van szükség, arra hogy minél jobban tisztában legyél a céljaiddal, a számodra fontos és általad képviselt értékekkel, azzal, hogy milyen lenyomatot szeretnél hagyni magad után.
Az ismertséged növelésével a márkaépítés lehet a felvonó a céljaid gyorsabb eléréséhez.